COP15: andra rapporten – ”A culture of motorisation pervades our political economy, we need a paradigm shift”

Sen vi hörde av oss senast har det hänt en del på COP15, bland annat har Ukraina som första land fått två utmärkelser i Fossil of the day på rad – nytt rekord! Grattis säger vi i Planka.nu (Sverige har även fått en delad första plats.) Förutom det har EU lyckats göra bort sig totalt och gjort G77 riktigt förbannade under förhandlingarna. Vi i Planka.nu har ägnat tiden åt att ligga i sjuksäng i Sverige en kväll, dansa till Adrian Lux med vår nya Skåneavdelning, skratta gott åt den episka failen med utsläppsrätterna och dessutom haft tid för lite annat.

ett ton koldioxid

Gårdagen spenderades på ett par grymt inspirerande föredrag, där de bästa var ett om Limits to growth på Klimaforum och ett om kollektivtrafik på COP15. överlag så är Klimaforum en väldigt positiv överraskning och Planka.nu skev idag under A Peoples Declaration from Klimaforum09, även om vi är lite skeptiska till formuleringen som stöder höghastighetståg. Dock är det vårt eget fel att vi inte har haft tid och ork att sätta oss in i processen fullt ut och bidra med konstruktiv kritik mot just det förslaget. Annars är dock dokumentet mycket bra och vi ställer oss bakom det.

Klimaforum

En av de mest glädjande sakerna hittills under mötet är att i princip alla stora spelare inom tåg och kollektivtrafik verkar ha förstått att en minskning av antalet transporter är nödvändigt om vi ska nå klimatmålen och att det dessutom leder till betydligt bättre och trevligare städer. Precis som vi tycker alltså! :)

Avoid – Shift – Improve är den stora snackisen, och även om improve (läs: miljöbilar, som ju inte finns såklart…) inte är så jäkla fräscht så är ju två rätt av tre helt klart ett steg i rätt riktning.

Sen måste vi bara berätta om hur fantastisk Sydkoreas ambassadör i förhandlingarna är. Han höll ett brandtal om hur fler vägar enbart har skapat mer bilrelaterade problem i Sydkorea och totaldissade den nyliberala tron på privat finansiering av transportinfrastruktur. Ambassadören var en av de skarpaste vi lyssnat på i transportfrågor på mycket länge. Hans grundtes var att eftersom minskade transporter är ett måste for att nå klimatmålen så är privat finansiering av transportinfrastruktur inte ett alternativ. Han förklarade varför med exempel från Sydkorea där nya vägar byggts med privata medel, då har man sen vart tvungen att ta ut vägavgifter för att få tillbaka pengarna för investeringen och således har man blivit tvungen att uppmuntra folk att åka mer bil, för att betala mer vägavgifter. Ja, ni fattar själva hur kontraproduktivt det blir. Något att tänka på för alla OPS-vurmare därute!

föredrag om kollektivtrafik

Vi måste också ge credd till Costa Ricas ambassadör i förhandlingarna som pissade på biståndsorganisationer, IMF och Världsbanken m.fl för att de tvingat in landet i ett ohållbart bilberoende. Sjukt tung lirare! :)

Julöl från Veolia

För övrigt har vi så klart ätit och druckit gott och gratis. Veolia var bäst igår, väldigt god ekologisk dansk julöl, tack. Vi har även fortsatt lobba for BTCCSR, ett nytt brev överlämnades igår till den brittiska delegationen…

BTCCSR(r)

Nu ska vi dra på ett mycket intressant föredrag om Shaping the Future of Urban Transport och sen möta upp de andra aktivisterna från Planka.nu som just anlände till Köpenhamn.

+* Folkrörelserna på Klimaforum (och Copyriot samt Aftonbladet Kultur som skrivit fint om vår nya rapport)

-* Planka.nu som inte hade tid att åka och skratta åt spårbilarna i Malmö

p.s. citatet i rubriken kommer fran ITDP:s representant på föredraget igår.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.