Jangälv och Bodström de sitter i samma båt

SL:s hemsida kan man läsa att “Från den 14 augusti börjar SL att installera kortläsare för smartkort i tunnelbanans automatspärrar. Kortläsarnas SL-blå plattor är de första synliga tecknen i trafiken på att vi arbetar med ett nytt modernt betalsystem. Men det dröjer innan våra resenärer ska använda dem” Det rör sig alltså om s.k. “smarta kort” utrustade med trådlös RFID-kommunikation. SL fortsätter “Hela det nya betalsystemet beräknas vara färdigt för lansering vid årsskiftet 2007/2008. Till dess ska alla våra resenärer fortsätta att använda dagens magnetkort som vanligt i spärren.” Så långt allt gott, och efter att ha läst hela artikeln så känner man ingen direkt oro, varken som betalande eller plankande resenär. Det kommer knappast att bli svårare att glida över spärren..

Den besvärande informationen kommer istället från annat håll. På sidan Stoppa Storebror så finns en artikel om dessa kort och hur de redan används i kollektivtrafiken. I Göteborg lagrar man redan folks resemönster, Stoppa Storebror skriver “Det som lagras av Västtrafik är vilken linje eller tur man reser med, vilket station eller hållplats man stiger på vid, samt datum och klockslag för resan. I november kommer ett nytt kort att införas där man kan betala för en viss resa. För denna typ av kort kommer även stationen där resan avslutas att lagras. Hur länge informationen ska sparas är inte bestämt, men Västtrafiks informationschef Lena Jovén uppger för Stoppa-storebror.se att det förmodligen rör sig om 18 månader.”

Att tro att denna information endast skulle användas till att få fram statistik över vart folk reser är minst sagt naivt, som Stoppa Storebror skriver “Erfarenheten visar att när fotstpåren väl finns är det många som anser sig behöva tillgång till dem, för allt fler syften.” Något som bekräftas längre ner i artikeln “Enligt Skånetrafikens ställföreträdande tekniska chef Mats Lundberg kommer lagringstiden förmodligen att bli ett år, och informationen ska användas för trafikplanering, för att studera resemönster, göra åldersmässig statistik och liknande. Vidare berättar Lundberg att polisen redan har hört av sig flera gånger och begärt information om människors resor.”

Så, hur kommer det att bli här i Stockholm när SL inför detta system om cirka ett och ett halvt år? “SL kommer för varje kort att spara information om påstigningsstation, datum och klockslag, enligt försäljningschef Jarl Klang.” Skriver Stoppa Storebror. Det kommer finnas möjlighet att köpa kort utan att registrera sig, men vi ser redan nu hur SL kampanjar för att man ska registrera sitt kort. SL erbjuder vissa förmåner till den som gör så, t.ex. så kan man få tillbaka sitt kort om man skulle tappa det.

Vi på planka.nu ser självklart allvarligt på denna utveckling mot Bodströmsamhället som just nu sker på allt fler fronter. Vi har tidigare protesterat mot detta genom att skänka pengar till organisationer som stödjer papperslösa för att dom inte ska bli utslängda ur Sverige om dom åker fast i kollektivtrafiken. Vi kommer att fortsätta bevaka detta ämne och uppmanar självklart alla som, om dom måste köpa kort att inte registrera dom hos SL.

Läs mer

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.